Zákon o daních z příjmů - § 38g
Daňové přiznání k dani z příjmů fyzických osob
(1) Daňové přiznání je povinen podat každý, jehož roční příjmy, které jsou předmětem daně z příjmů fyzických osob, přesáhly 50 000 Kč, pokud se nejedná o příjmy od daně osvobozené nebo o příjmy, z nichž je daň vybírána srážkou podle zvláštní sazby daně. Daňové přiznání je povinen podat i ten, jehož roční příjmy, které jsou předmětem daně z příjmů fyzických osob, nepřesáhly 50 000 Kč, ale vykazuje daňovou ztrátu.
(2) Daňové přiznání není povinen podat poplatník, který má příjmy ze závislé činnosti podle § 6 pouze od jednoho a nebo postupně od více plátců daně včetně doplatků mezd od těchto plátců (§ 38ch odst. 4). Podmínkou je, že poplatník učinil u všech těchto plátců daně na příslušné zdaňovací období prohlášení k dani podle § 38k, a vyjma příjmů od daně osvobozených a příjmů, z nichž je vybírána daň srážkou sazbou daně podle § 36, nemá jiné příjmy podle § 7 až 10 vyšší než 20 000 Kč. Rovněž není povinen podat daňové přiznání poplatník, jemuž plynou pouze příjmy ze závislé činnosti ze zahraničí, které jsou podle § 38f vyjmuty ze zdanění. Daňové přiznání za zdaňovací období je ale povinen podat poplatník uvedený v § 2 odst. 3, který uplatňuje slevu na dani podle § 35ba odst. 1 písm. b) až e), nebo daňové zvýhodnění a nebo nezdanitelnou část základu daně. Daňové přiznání je také povinen podat poplatník, kterému byly vyplaceny nebo který jiným způsobem obdržel příjmy ze závislé činnosti za uplynulá léta, které se nepovažovaly podle § 5 odst. 4 za jeho příjmy ve zdaňovacím období, kdy byly zúčtovány plátcem daně v jeho prospěch, a dále poplatník s příjmy ze závislé činnosti, který uplatňuje pro snížení základu daně hodnotu bezúplatného plnění poskytnutého do zahraničí za podmínek uvedených v § 15 odst. 1.
(3) V daňovém přiznání poplatník uvede veškeré příjmy, které jsou předmětem daně, kromě příjmů od daně osvobozených, příjmů, z nichž je daň vybírána zvláštní sazbou daně, pokud nevyužije postup podle § 36 odst. 6 nebo 7. V daňovém přiznání poplatník rovněž uvede částku slevy na dani a daňového zvýhodnění podle § 35c a 35d. Jsou-li součástí zdanitelných příjmů též příjmy ze závislé činnosti, doloží je poplatník daně dokladem vystaveným podle § 38j odst. 3.
(4) Daňové přiznání je povinen podat také poplatník, jehož plátce daně oznámil dlužnou částku na dani nebo neoprávněně vyplacenou částku na daňovém bonusu vzniklou zaviněním poplatníka správci daně a předal doklady potřebné k vybrání vzniklého rozdílu podle § 38i odst. 5 písm. b).
(5) Daňové přiznání je povinen podat poplatník, kterému v rámci navrácení daňové podpory produktu spoření na stáří vznikl příjem podle § 6.
Před několika dny jsem prodal podilové listy fondu Sporobond od CSAS. Prodej jsem zadal částkou 100000 Kč. Banka prodej provedla a na můj účet připsala 100002 Kč. Tím jsem překročil o 2 Kč hranici, do níž příjem z prodeje podílů (držených méně než 3 roky ) je osvobozen od zdanění . Je jasné , že příjem z prodeje má i náklady v podobě nákupu podílů, a timpádem, daň po uplatnění slevy na poplatníka nakonec bude nulová, jde ale se nějak z vlastního podání daňového přiznání vykroutit. Nejde o peníze, ale o komplikace související s administrativou.
Z pronájmu nebytového (společného) prostoru v domě , jehož jsem spoluvlastníkem, mi přísluší za rok 2025 výnosy ve výši: 943,92 Kč.
Musím podat daňové přiznání?
Co je míněno pojmem „roční příjmy“?Jedná se o hrubý roční příjem, nebo o čistý?
Zákon o daních z příjmů pracuje s pojmem „příjem“ jako s částkou dosaženou poplatníkem před zdaněním. Teprve následně se od těchto příjmů odečítají výdaje (u podnikání), případně se u zaměstnání vychází z hrubé mzdy, ze které se stanoví základ daně. Pojem „roční příjmy“ v § 38g zákona o daních z příjmů je tedy třeba vykládat jako hrubé příjmy, nikoli jako příjmy čisté (po zdanění).
Tato odpověď byla vygenerována aplikací ChatGPT – provozovatel webu neručí za správnost odpovědi.
Dobrý den, podala jsem si sama daňové přiznání za rok 2023 a 2024, kde jsem uvedla § 6 a § 9, kde jsem uvedla příjmy z pronájmu bytu ve výši 16tisíc. Pak jsem zjistila, že byl zvýšený limit pro tyto příjmy na 20tis, což jsem neměla. Můžu podat dodatečné přiznání kde ten § 9 neuvedu? V zákoně se píše, že bych měla uvádět všechny příjmy, ale když sem nedosáhla toho limitu?
Děkuji za odpověď. Midrlová